شماره های تماس

۰۲۱۶۵۶۲۶۵۲۴ و ۰۹۱۲۷۶۹۶۷۹۶

نشانی

تهران ، شهریار ، صباشهر، خیابان نیرو هوایی ، نبش ستاری۲

سن ساختمان چه اهمیتی دارد

سن ساختمان چه اهمیتی دارد ؟

سن ساختمان

قبل از خرید حتما دقت کنید…

سن ساختمان: همانطور که از عنوان مقاله مشخص است، قطعاً سن خانه در هر کاری که مربوط به ساختمان است بی‌تأثیر نیست. خانه هم مانند انسان سن دارند و باید عملیاتی که بر روی آنها انجام می‌شود مناسب سن آن ساختمان باشد. سن سندی ساختمان هم با قدمت واقعی خانه ممکن است تفاوتی داشته باشد.

مثلا: هنگام خرید خانه، اجاره یا رهن، هنگام کوبیدن خانه و بازسازی آن و هنگام وام گرفتن برای خرید خانه قدمت ملکی که انتخاب می‌کنید بسیار اهمیت دارد. پس بهتر است قبل از خرید خانه مورد نظر سن بنا را حساب کنید و مزایی که می‌توانید توسط این بنا کسب کنید را بشناسید.

بعضی بناها به خاطر قدمت و سن بالای بنا از مزایای خوبی بی بهره هستند و به همین خاطر قشر خاصی از مردم آن ساختمان‌ها را انتخاب نمی‌کنند. مثلا بناهایی با سن بالا برای زوج‌های جوان گزینه خوب و مناسبی نسیت. چون با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور زوج‌های جوان اغلب با گرفتن وام مسکن، صاحب خانه می‌شوند.

در حالی که خانه انتخابی آن‌ها دارای قدمت بالایی باشد امکان دریافت وام از سمت بانک مسکن برای آن‌ها وجود ندارد و باید از جیب خود یا سرمایه خود برای خرید منزل استفاده کنند. همین عامل باعث شده که بعضی از زوج های جوان امروزه از داشتن یک خانه مستقل و برای خود ناکام بمانند. باید گفت که وام مسکن هم فقط به خانه‌هایی تعلق می‌گیرد که دارای سند هستند و خانه‌هایی که فقط دارای قولنامه هستند مشمول دریافت وام نمی‌شوند.

درضمن سن سند خانه نیز با سن واقعی ساختمان ممکن است تفاوتی داشته باشد. که اغلب سن واقعی ساختمان در اکثر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد. سن واقعی را می‌توان از سند قطعی ملک فهمید. سند قطعی ملک اغلب این اطلاعات را دارد.

مشخص کردن سن ساختمان چه کاربردی دارد؟

سن ملک که ما خریداری می‌کنید یا در آن زندگی می‌کنید بسیار حائز اهمیت است.

یکی از دلیلایل اهمیت سن ساختمان اول در هنگام خرید آن است.

قطعاً یک خانه نوساز قیمت بالایی نسبت به خانه 10 سال ساخت و همچنین یک خانه 10 سال ساخت قیمت بیشتری نسبت به خانه 20 سال ساخت دارد.
پس متوجه شدیم که سن ساختمان بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد.

مرحله دوم هنگامی که شما قصد خریداری یک واحد را دارید و به میزان کامل پول جهت خرید ندارید باید از وام مسکن استفاده کنید.

وام مسکن یک کمک هزینه به افرادی است که توسط بانک مسکن به چند روش انجام می‌ شود:

صندوق پس‌انداز یکم

صندوق پس‌انداز مسکن

اوراق ممتاز وام مسکن

حساب پس‌انداز مسکن جوانان

اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن توأم با حساب‌های مذکور

توجه داشته باشید منظور از کسانی که شامل مسکن می‌شوند زوج‌هایی است که برای اولین بار می‌خواهند صاحب خانه شوند و برای این کار هر نفر مبلغی را به مدت یک سال در بانک مسکن قرار داده‌اند فقط امکان خرید ملکی را دارند که قدمت کمتر از 15 سال داشته باشند.

روش اوراق ممتاز میزان مبلغ وام متغیر خواهد بود. وام مسکن اولی‌ها نیازمند سپرده می باشد که باید یک سال در بانک امانت بماند. اما وام با اوراق به این شکل نیست بلکه شما با خریداری اوراق می‌توانید از وام مسکن استفاده کنید. بر حسب سن سندی ساختمان میزان وام اوراق نیز متغیر خواهد بود مثلا: در یکی از مناطق تهران مثل منطقه 5 تهران شرایط به صورت زیر می باشد.

خانه‌هایی با قدمت کمتر از 15 سال در صورت ارزش مالی بالا شامل 120 میلیون تومان وام اوراق می‌شود.
خانه‌هایی با قدمت بین 15 سال الی 20 سال در صورت ارزش مالی بالا شامل 80 میلیون تومان وام اوراق می‌شوند.
و در نهایت خانه‌هایی که قدمتی بیش از 20 سال دارند فقط می‌توانند مبلغ 55 میلیون تومان را به عنوان کمک هزینه از وام مسکن وام بگیرند.

پایه و مبنای محاسبه سن ساختمان چه چیز هایی است

امروزه بزرگ‌ترین اختلافی که بین فروشندگان و خریداران ساختمان وجود دارد همین سن ساختمان است. قبل از آن که اقدام به خرید خانه بکنید توصیه ما به شما مطالعه دقیق اطلاعاتی در مورد سن ساختمان است. پس لطفاً دقت نمایید.

سن واقعی ملک

با توجه به نظر کارشناسان، سن واقعی یک ساختمان در اصل با اولین پی ریزی و تشکیل فونداسیون آغاز می شود و مبنای محاسبه قدمت واقعی ساختمان تاریخ صدور جواز یا پروانه ساختمانی است.

پایه و مبنای مبلغ وام از سوی بانک‌ها جهت کمک هزینه خرید مسکن در اصل همان سن واقعی ساختمان است.

قدمت بهره برداری ساختمان

سن بهره برداری خانه از زمانی شروع می‌شود که نصب انشعابات و امکان سکونت دریک واحد ساختمانی شکل میگیرد و رایج‌ترین مبنای محاسبه از زمان تاریخ نصب کنتورها می باشد.

سن سندی ساختمان

قدمت واقعی ساختمان از تاریخ صدور جواز یا پروانه ساختمانی محاسبه می‌شود، سن سندی خانه از زمان دریافت پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و سند قطعی ملک محاسبه می‌شود و سن بهره‌برداری ساختمان از زمان تهیه اسناد و مدارک قانونی ساختمان مانند پایان‌کار، صورت مجلس تفکیکی و سند قطعی ملک محاسبه می‌شود.

حال هریک از موارد بالا در چه زمینه ای کاربرد دارند

عمر مفید ساختمان‌ها در ایران کوتاه است و حدود 30 سال تعیین شده است. محاسبه عمر واقعی ساختمان، به شما کمک خواهد کرد هنگام خرید خانه تصمیم درست را بگیرید. و اینکه در مورد بالاتر گفتیم که سن واقعی ملک در میزان مبلغی که می‌خواهید به عنوان کمک هزینه از بانک دریافت کنید بی تاثیر نخواهد بود.
سن بهره برداری و سن سندی ملک یک مبنای قطعی جهت قیمت گذاری خانه از طرف فروشنده به خریداران است.

توجه کنید که حتما هنگام خرید خانه از فروشنده بخواهید یک کپی از پروانه ساخت خانه و بررسی تاریخ آن با نصب انشعابات را در اختیار شما بگذارد و مشاهده و بررسی کنید. بهتر است اختلاف زمانی بین این دو تاریخ کم باشد.

 

جدیدترین مقالات

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

جدیدترین مقالات

001

فروش 500 متر ویلا در صباشهر، قاسم آباد

0006

فروش 930 متر باغ ویلا در شاهدشهر

001

فروش 1000 متر زمین در گیلان (فومن)

شاخص-2

فروش 1000 متر باغ ویلا